اخباراخبار جمعیتاخبار زنان و دخانیاتزنان و دخانیاتویژه

مضرات سیگار کشیدن در دوران شیردهی

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» ،هفته جهانی شیر مادر (world breastfeeding week) از ۱ تا ۷ آگوست است که امسال برابر با ۱۰ تا ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ است.شیر مادر برای هر نوزاد بهترین سرآغاز زندگی است و علاوه بر سالم بودن مزایای تغذیه‌ای و عاطفی بسیاری برای نوزاد به همراه دارد به همین دلیل سیگار کشیدن وی در دوران شیردهی می‌تواند به سلامت کودک آسیب وارد سازد. واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ارتباط با مضرات سیگار کشیدن در دوران شیردهی مطلبی را ارائه نموده است که در ادامه می‌خوانید:

مزایای تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر به‌تنهایی تا کی؟

چه وقت غذای کمکی را شروع کنیم و چگونه؟

چه وقت و چگونه شیرخوار را از شیر بگیریم؟

این‌ها و ده‌ها سؤال دیگر در مورد تغذیه شیرخواران و کودکان مطرح می‌شود و جواب آن‌ها از دیدگاه صاحب‌نظران و متخصصین مختلف و در شرایط گوناگون می‌تواند متفاوت باشد.

تغذیه با شیر مادر ازنظر، ایمنی بخشی، عاطفی روانی، اقتصادی اجتماعی و اثرات آنی و درازمدت آن در سلامت انسان، بسیار حائز اهمیت است. طبق مطالعات مختلف در سراسر جهان، الزامی است که همه نوزادان از همان بدو تولد با شیر مادر خودشان و تا پایان شش‌ماهگی به‌تنهایی و منحصراً با شیر مادر تغذیه شوند.

در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی تغذیه با شیر مادر تا ۲ سال تمام قمری تعیین و شیر دادن به شیرخوار را کمتر از ۲۱ ماه (درصورتی‌که نوزاد سر موعد متولدشده باشد) ظلم و ستم به او قلمداد و در حقیقت جمع دوران بارداری مادر و تغذیه شیرخوار از پستان او ۳۰ ماه ذکرشده است (قرآن کریم)

سیگار کشیدن در دوران شیردهی

تحقیقات نشان می‌دهد، اگر قبل از شیردهی سیگار بکشید، نیکوتین از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود.

نیکوتین موجود در شیر مادر چه تأثیری بر روی نوزاد دارد؟

نیکوتین، ماده روان‌گردان موجود در سیگار، به‌شدت اعتیادآور است و ترک کردن آن بسیار دشوار است.

بزرگ‌ترین خطرات نیکوتین برای نوزاد شامل موارد زیر می‌شود: افزایش بروز آلرژی تنفسی نوزادان، افزایش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، کم شدن تولید شیر، کاهش رشد نوزاد

محققان در خصوص اثرات مضر دود تحمیلی بر مادران غیر سیگاری و اثرات نیکوتین انتقالی از طریق شیر مادر به کودک اختلاف‌نظر دارند. طبق مطالعات و شواهد موجود احتمال ابتلا به دامنه وسیعی از مشکلات، در نوزادانی که مادران آن‌ها سیگار می‌کشند، بیشتر است.

نیکوتین یک ماده سمی است. قرار گرفتن نوزاد در معرض نیکوتین بالا از طریق شیر مادر، می‌تواند به‌طور بالقوه باعث وابستگی به نیکوتین و مسمومیت نیکوتین در نوزاد شود.

علائم وابستگی به نیکوتین در نوزادان شامل اختلالات خواب، سردرد و تحریک‌پذیری است. نشانه‌های مسمومیت نیکوتین در نوزادان شامل استفراغ پس از غذا، رنگ پوست خاکستری، مدفوع شل، افزایش ضربان قلب و بی‌قراری است. ممکن است کودک ناآرام به نظر برسد و باوجود خستگی نتواند چشم‌های خود را ببندد.

علائم نادر فوق در میان نوزادانی که در معرض دود سیگار قرار دارند مشاهده می‌شود. اگر سیگار را ترک کرده و کودک را از دود سیگار دیگران محافظت کنید، ممکن است این علائم معکوس شوند و کودک شما رو به بهبودی رود.

در یک مطالعه دیگر، شیر مادرزنان قلیانی ازلحاظ ماده کوتینین (ماده‌ای که در تنباکو یافت می‌شود) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که مقدار کوتینین کشف‌شده در شیر مادر به‌طور مستقیم با دفعات مصرف قلیان مرتبط است.

نویسنده مقاله: دکتر محمدعلی نیل فروشان

فوق تخصص ژنتیک کودکان

دانشگاه علوم پزشکی ایران

منبع: www.shiremadar.ir

و اما نتیجه‌گیری:با توجه به رعایت حقوق افراد غیر سیگاری (خصوصاً کودکان وزنان باردار) که امری ضروری است و طبق ماده ۷ آئین­ نامه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به‌منظور حفظ سلامت عمومی به‌ویژه محافظت در برابر دود تحمیلی، استعمال مواد دخانی (سیگار و قلیان)  در اماکن عمومی  به ویژه در بانوان هم ممنوع است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟