نمایش محصولات دخانی در فیلمها ممنوع
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات هشدار داد؛
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: توانمندسازی و به مشارکت گرفتن افراد تأثیرگذار در حوزه مبارزه با تاکتیکهای صنایع دخانی چندملیتی با هدف محافظت از نسلهای آینده در برابر مداخلات صنایع دخانی لازم است.
به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در جلسه هماهنگی «هفته ملی بدون دخانیات» با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی بدون دخانیات تحت عنوان « حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات»، اظهار کرد: کنترل دخانیات با استفاده از پشتیبانی دو معاهده بینالمللی کنوانسیون کنترل دخانیات و پروتکل ریشهکنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی، به کشورها در قانونگذاری درست برای اجرای این معاهدات کمک کرده است؛ در ایران نیز اسال ۱۳۸۴ پس از ملحق شدن به کنوانسیون، قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات تصویب شد و امروز پس از گذشت سالها به بازنگری این قانون نیاز است.
بهزاد ولیزاده عنوان کرد: با توجه به تلاش صنایع دخانی چندملیتی در جهان و تأکید آن ها برای توسعه محصولاتشان و رایزنی که با سایر کشورها برای ایجاد صنایع دخانی بهصورت مشارکتی دارند، میتوان گفت عملکرد این صنایع با وجود دو شرکت بینالمللی غربی (بریتیش امریکن توباکو و ژاپن توباکو اینترنشنال) در ایران کاملا مشهود است.
وی عنوان کرد: تلاش برای تضعیف سیاستهای مالیاتی و پایین نگهداشتن قیمت محصولات دخانی، استفاده از فضای مجازی برای دسترسی به کودکان و توزیع محصولات دخانی، کاربرد عطروطعم در تولید محصولات دخانی، طراحی جذاب دربسته بندی محصولات دخانی،تولید محصولات نوپدید شامل سیگارهای الکترونیک با طراحی جذاب، مداخله صنایع در قاچاق محصولات دخانی برای تضعیف سیاستهای کنترلی و گسترش دسترسی به محصولات ارزانقیمت، نمایش محصولات دخانی در فیلمها و سریال های تولیدی از جمله مصاديق مداخله صنایع دخانی برای جذب کودکان و توسعه محصولات دخانی است.
ولی زاده، اطلاعرسانی در مورد تاکتیکهای بازاریابی صنعتی جهانی و منطقهای را که جوانان را هدف گرفته است، ازجمله معرفی محصولات جدید طعمها و ویژگیهای جذاب، توانمندسازی جوانان و مردم با تجهیز آنها به دانش و حقیقت در مورد نیات/ تاکتیکهای صنایع برای به دام انداختن نسلهای فعلی و آینده به تنباکو و محصولات نیکوتین، راهاندازی یک استراتژی ضد بازاریابی برای مقابله با اغواگری و افشای تاکتیکهای صنایع دخانی، توانمندسازی و به مشارکت گرفتن افراد تأثیرگذار در مبارزه با تاکتیکهای صنایع دخانی چندملیتی باهدف محافظت از نسل Z و نسلهای آینده در برابر مداخلات صنایع دخانی و شروع استفاده از تنباکو و محصولات نیکوتین را از جمله اهداف راهاندازی پویش هفته ملی مبارزه با دخانیات، برشمرد.
وی در خصوص اقدامات مورد انتظار در برگزاری هفته ملی بدون دخانیات در سال ۱۴۰۳، گفت: برگزاری کنفرانس خبری، برگزاری کارگاه جلسات اطلاعرسانی با حضور مسئولین و ذینفعان، نصب پوستر بنر و استفاده از ابزارهای اطلاعرسانی مناسب در فضاهای شهری و اماکن پرتردد بازار مصرف با تمرکز بر کودکان و نوجوانان، اطلاعرسانی لازم در مدارس برای آگاه نمودن کودکان و نوجوانان از استراتژی صنایع دخانی در توسعه، برگزاری نمایشگاه مسابقه با مشارکت کودکان و نوجوانان و اهدای جوایز به آثار برتر، دعوت از همکاران در برگزاری مراسم تجمعی در حمایت از قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات در اطلاعرسانی و تشویق افراد به پرهیز از مصرف دخانیات و تشدید برنامههای بازرسی و نظارت بر مراکز عرضه دخانیات و ارجاع متخلفین به مراجع قضایی ازجمله اقدامات مورد انتظار است.
گفتنی است؛ در این نشست که نمایندگان دستگاهها و مجموعههای مختلف حضور داشتند در مورد شعارهای ۷ گانه هفته ملی روز بدون دخانیات بحث و تبادلنظر انجام شد.