اخباراخبار جمعیتاخبار زنان و دخانیاتزنان و دخانیاتویژه

کارگاه آموزشی آشنایی با مضرات و آسیب‌های مصرف دخانیات برگزار شد

با همکاری واحد زنان «جمعیت» ؛

بیست و هشتم فروردین ۱۴۰۲ به مناسبت هفته بهداشت مدارس کارگاه آموزشی تحت عنوان آشنایی با مضرات و آسیب‌های مصرف دخانیات توسط زهرا صدر (مدیر واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران) در هنرستان امام صادق (ع) با حضور اولیای محترم دانش‌آموزان در این هنرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت»، در ابتدا مدیر هنرستان خطاب به والدین، دلیل برگزاری این جلسه را هشدار و آگاهی به والدین به اثرات سوء مصرف دخانیات و مشاهده موارد معدودی از این مسئله در مدارس دخترانه می‌باشد و در ادامه زهرا صدر درباره آگاهی والدین از دخانیات و انواع مواد دخانی و اینکه چه تعداد از افراد مصرف‌کننده هستند و یا در معرض دود سیگار قرار دارند سؤالاتی پرسید و سپس گفت متأسفانه با توجه به افزایش مصرف مواد دخانی در جوانان و نوجوانان که عمداً دختران هستند و کاهش سن مصرف باید به علل و عوامل این معضل بیشتر توجه شود و با برخورد دوستانه و صمیمی والدین می‌توان بهتر با فرزندان ارتباط برقرار شود و در ادامه به نقش زنان در کنترل دخانیات اشاره‌ای شد که با ارتقاء آگاهی مرتبط با مضرات دخانیات و دودتحمیلی آن زنان می‌توانند مشوق برای ترک سیگار همسران و یا پیشگیری از استنشاق دود دست دوم توسط خود و کودکان باشند و سپس به علل و عوامل مؤثر بر گرایش مثبت به استعمال مواد دخانی( عوامل اجتماعی، خانوادگی، فردی و روانشناختی) پرداخت. مضرات دخانیات در هر دو جنس یکسان می‌باشد. اما با توجه به شرایط خاص فیزیولوژیکی خانم‌ها آسیب در زنان را مضاعف می‌کرد.

خانواده اولین مدرسه فرزندان است با توجه به افزایش روز افزون مصرف دخانیات در جوانان( خصوصاً دختران) و آثار مخرب اجتماعی، روانی و بهداشتی فراوان آن، درصورتیکه خانواده‌ها اصول فرزندپروری و مسائل تربیتی و نظارتی را به درستی رعایت کنند، می‌توان آینده بهتری برای جوانان کشور رقم زد. وی گفت: والدین به پنج دسته تقسیم می‌شوند و پس از تعاریف، خودتان را بسنجید که جزء کدامیک از والدین هستید:

۱)والدین پرکار: به والدینی گفته می‌شود، که به علت توجه زیاد به مسائل اقتصادی، از مسائل فرهنگی و آموزشی خانواده و فرزندان غافل می‌شوند. بین تعهد به کار و تعهد به فرزندان همواره تعارض وجود دارد.

۲)والدین مستبد، سخت‌گیر، انعطاف نا‌پذیر: به والدینی گفته می‌شود که حاکمیت قوانین انضباطی نامناسب در منزل و سخت‌گیری‌های بی‌جا و اعمال بایدها و نبایدهای مستمر و امر و نهی‌های فراوان از سوی آن‌ها می‌باشد و اجازه هر گونه تصمیم‌گیری صحیح و معقول را از فرزندان‌شان سلب می‌کنند.

۳)والدین مسامحه‌کار و آسا‌ن‌گیر: این نوع والدین افرادی نسبتاً راحت‌طلب و خودکامه بوده و حاضر نیستند نقش فعالی در خانواده داشته باشند.

۴)والدین گسسته (پریشان): در مطالعه ساختار خانواده گسسته نشان داده که فقدان آرامش، عدم ارتباط سالم والدین و فرزندان، بی‌توجهی به امر نظارت و کنترل آنان، عدم حمایت‌های روانی و عاطفی والدین نسبت به فرزندان به نوعی فضای خانه از حالت امن خارج می‌شود.

براساس شواهد و نتایج پژوهش‌های موجود عدم حمایت‌های عاطفی والدین باعث می‌شود که فرزندان:

احساس ‌درماندگی و عزت نفس پائین( کاهش خود ارزشمندی) داشته و در برابر فشار گروهی دوستان و هم‌سالان کم بیاورند که زمینه‌ساز گرایش فرزندان به آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد به دخانیات و موادمخدر، رفتارهای بزهکارانه، روابط سوء‌جنسی ،اختلالات روانی، خشونت، خودکشی و … خواهد شد.

۵)والدین منطقی: در عصر کنونی جامعه نیازمند، والدین مقتدر، توانا و قاطع( نه مستبد) برای پیاده‌کردن اهداف متعالی در زندگی می باشد، به یاد داشته باشیم فرزندان از راه چشم تربیت می‌شوند نه از راه گوش. بنابراین والدین باید از هرگونه رفتار نامناسب همچون استعمال سیگار-قلیان و مصرف هر گونه مواد در حضور فرزندان خود پرهیز کرده و همواره الگوی مناسب برای آنان باشند.

آموزش مهارت‌های زندگی جزء الزامات است :

مهارت‌های زندگی: آگاهی به مهارت‌های زندگی باعث افزایش توانایی‌هایی ازجمله زمینه سازگاری، رفتار مناسب و روابط بین‌فردی مؤثر می‌شود.

آیا ما جوان را بدون تعلیم رانندگی در ترافیک رها می‌کنیم؟

چگونه او را بدون تعلیم مهارت‌های زندگی در ازدحام جامعه رها کرده، آنگاه انتظار داریم فردی موفق در تحصیل، ازدواج، معاشرت و …گردیده و دچار مشکل نشود و این برنامه‌ها مانند یک کمربند ایمنی فرزندان را در جامعه مصون نگه می‌دارد.

ویژگی مهارت‌های زندگی:

ارتباطات مانند چسبی، اعضای منزل را کنار یکدیگر نگه می‌دارد. هر چه این چسب محکم‌تر باشد اعضای منزل یک پارچه‌تر خواهند بود.

در ادامه پرسش و پاسخ بین والدین و مدیر واحد زنان جمعیت صورت گرفت. یکی از والدین عنوان کرد مصرف دخانیات بین دانش‌آموزان زیاد شده است و برخی از دانش‌آموزان سیگار در مدرسه توزیع می‌کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟